Verzending uiterlijk de volgende werkdag om 13.00 uur.

Hoe koop ik in de winkel een katalysator / roetfilter?

In onze webshop www.abgastechnik-autoteile.de vindt u een uitgebreid assortiment roetfilters - katalysatoren en de bijpassende sensoren / montagesets.

Op onze startpagina zijn er 4 opties die u zullen helpen bij het vinden van uw reserveonderdeel.

  1. Vind het juiste artikel in de webshop:
    1. Dropdown menu aan de linkerkant "Auto-onderdelen zoeken zonder kentekenbewijs" Selecteer de voertuigfabrikant / voertuigmodel / motor en een selectie van geschikte reserveonderdelen wordt weergegeven.
    2. U kunt ook zoeken op het sleutelnummer / KBA-nummer. Voer de nummers 2.1 en 2.2 uit uw kentekenbewijs in.
    3. In het bovenste gedeelte van de webshop kunt u zoeken naar vrije tekst in het zoekveld. Voer een zoektekst in en klik op het vergrootglassymbool aan de rechterkant in het tekstzoekveld. Het zoeken naar het originele onderdeelnummer werkt het beste (staat vaak in het aanbod van de werkplaats). De zoekopdracht naar "DPF Audi A4" werkt ook, maar is erg onnauwkeurig en resulteert in een groot aantal voertuigen / artikelen in de lijst met zoekresultaten.
    4. De enige variant die u garandeert dat u meteen het juiste reserveonderdeel voor uw voertuig vindt, is door ons persoonlijk te bellen Tel.: +49 (0) 4533 - 799 000

      Als groothandel in uitlaatgastechniek zijn wij gespecialiseerd in deze assemblages en helpen wij onze klanten tijdens kantooruren met vakkundig advies direct het juiste onderdeel te identificeren om zo hun voertuig weer op de weg te krijgen.

  2. Heb je de juiste katalysator of roetfilter gevonden, maar ben je er nog niet helemaal zeker van?
    • Afhankelijk van de voertuigfabrikant zijn er beperkingen tussen het bouwjaar van de afzonderlijke voertuigmodellen, het motortype, enz., Die ofwel "modeloverlappend" kunnen zijn of van elkaar kunnen verschillen. Wij hebben deze knowhow in huis en hebben indien mogelijk altijd uw chassisnummer nodig om u het juiste reserveonderdeel te kunnen toesturen zodat u bij de montage niet voor verrassingen komt te staan.
  3. Het bestellproces:
    1. Nu u op de artikelpagina bent aangekomen, kunt u het artikel voor uzelf reserveren met de groene knop "TOEVOEGEN AAN DE MAND" en de aankoop afronden met de blauwe knop aan de rechterkant, onder het TOTAAL TOTAAL.
    2. Volg nu de punten om het factuuradres en afleveradres in te voeren, selecteer de betaalmethode en de gewenste bezorgmethode en voltooi de aankoop. (1) Let bij EXPRESSLEVERING op het volgende: Het is absoluut noodzakelijk dat onze pakketdiensten een telefoonnummer verstrekken om u indien nodig telefonisch te kunnen bereiken.
    3. Geef ons indien mogelijk altijd een telefoonnummer zodat we u snel kunnen bereiken als u vragen heeft en er geen vertraging is in de levering.
  4. Hoe vervang ik een katalysator / DPF?
    1. Wij raden altijd aan om de vervanging door een gespecialiseerde werkplaats te laten uitvoeren en de KAT / DPF niet zelf te vervangen. Er zijn verschillende diagnoseapparatuur en speciaal gereedschap nodig en dit heeft een negatief effect op de garantie.

      Voordat u het reserveonderdeel vervangt, is het belangrijk om altijd vast te stellen waarom de KAT / DPF defect is en waarom deze vervangen moet worden. Dit is de enige manier om uit te sluiten dat de KAT / DPF helemaal de oorzaak van de fout is en dat dezelfde fout niet opnieuw optreedt en dat het nieuwe reserveonderdeel onmiddellijk daarna weer defect kan zijn.

    2. "Richtlijn voor het vervangen van roetfilters" "Richtlijn voor het vervangen van katalysatoren"
  5. Wat gebeurt er met mijn gebruikte katalysator, kan ik roetfilters inruilen of laten ophalen?
    • Na het succesvol omruilen van uw KAT / DPF laten wij uw oude onderdeel graag gratis ophalen en indien nodig ook aanschaffen. Voorwaarde is dat uw gebruikte voertuigonderdeel overeenkomt met het originele voertuigonderdeel dat in uw voertuig werd geïnstalleerd toen het werd geleverd door de voertuigfabrikant.

      Wij behouden ons het recht voor om het gebruikte motorvoertuigonderdeel binnen 14 dagen te controleren en u na een geslaagde controle het afgesproken aankoopbedrag te sturen.

      Als het auto-onderdeel niet overeenkomt met het originele onderdeel, sturen we het auto-onderdeel op eigen kosten naar u terug of laten het ophalen en brengen u een vast bedrag aan servicekosten van € 25,00 in rekening.

      Wij kopen in principe geen gebruikte auto-onderdelen in, in welke vorm dan ook.
  6. Moeten bij het vervangen van de KAT de lambdasonde(n) vervangen worden?
    • We raden altijd aan om de sensoren om te wisselen! De sensoren breken vaak of zijn defect wanneer ze worden verwijderd en de reden voor de storing. Neem direct contact met ons op als u de juiste sensoren voor uw KAT / DPF nodig heeft. De webshop voor sensortechnologie is momenteel in opbouw. Desalniettemin kunnen we voor alle auto-onderdelen die bij ons beschikbaar zijn de juiste sensoren aanbieden en deze samen met de gewenste CAT / DPF aan u leveren.
  7. Hoe weet ik of mijn DPF regenereert of zich in de generatiefase bevindt?
    • U merkt dat uw auto met roetfilter momenteel het ingebouwde roetfilter regenereert of dit doet, als ...
      1. dat het stationair toerental toeneemt.
      2. dat de motorventilator langer draait dan normaal nadat het voertuig is uitgeschakeld. Dit betekent dat koele lucht onder het voertuig stroomt en het roetfilter koelt, dat door het verbrandingsproces nog erg heet is. Dit is om te voorkomen dat brandbare stoffen onder het voertuig, zoals gras of iets dergelijks, vlam vatten.
  8. Hoe duur is het om een katalysator te vervangen?
    • De kosten voor het omruilen zijn gebaseerd op de prijs van de katalysator, het uurloon van uw werkplaats en de inspanning die nodig is om de KAT om te wisselen. Afhankelijk van het model moet er een andere inspanning worden geleverd om de katalysator correct te installeren en te verwijderen.
  9. Wat zijn de kosten van een roetfilter?
    • Een origineel DPF / roetfilter, als reserveonderdeel rechtstreeks van uw autofabrikant, kost (Audi A4 2.0TDI) ongeveer € 1.200 - € 1.400 plus vervanging in de werkplaats. Wij bieden u de mogelijkheid om deze kosten ver te verlagen en u een vervangend roetfilter uit ons assortiment te bezorgen. Deze auto-onderdelen worden allemaal volgens specificaties gemaakt door Europese leveranciers en fabrikanten en kunnen als DIRECT-FIT-onderdelen onmiddellijk en zonder grote inspanningen of aanpassingen in uw voertuig worden geïnstalleerd. Alle door ons geleverde artikelen zijn gehomologeerd en zonder uitzondering goedgekeurd voor het Europese wegverkeer. Testcertificaten zijn beschikbaar en de goederen zijn dienovereenkomstig gemarkeerd.

      Wij willen dat u als onze klant uw auto tegen een redelijke prijs weer door de TÜV / AU krijgt en zo snel mogelijk weer op de weg kunt.

  10. DPF-reiniging - het roetfilter uitwassen?
    • Reiniging beschermt u op geen enkele manier tegen het vervangen van het roetfilter, maar stelt de vervanging alleen even uit. U kunt nooit de oorspronkelijke leveringstoestand of de levensduur van een nieuw roetfilter bereiken door het roetfilter te reinigen. Uit onze ervaring zullen de regeneratie-intervallen geleidelijk afnemen totdat de foutmelding opnieuw verschijnt en u binnen afzienbare tijd verdere reiniging moet uitvoeren of, idealiter, het roetfilter moet vervangen door een nieuw exemplaar.
  11. Wat moet er nog meer worden vervangen bij het vervangen van het roetfilter?
    • Bij het vervangen van uw roetfilter is de reden van het defect altijd relevant welke onderdelen van het voertuig nog vervangen moeten worden. Hierbij vragen wij u om onze richtlijnen voor het vakkundig vervangen van een roetfilter in acht te nemen.

      Download de pdf "Gids voor de professionele vervanging van roetfilters" (of hier weer de foto uit de pdf)

  12. Wat is DPF regeneratie?
    • Een regeneratie wordt ook wel een afbrandproces genoemd. Dit proces is van tijd tot tijd absoluut noodzakelijk en wordt automatisch geactiveerd door uw motorbesturing en de "besturende" software. Wanneer een bepaald belastingsniveau wordt bereikt, wordt deze getriggerd om de fijnstof / roetdeeltjes uit uw DPF te verbranden en zo ruimte te creëren voor meer roetdeeltjes.
  13. Wat is het verschil tussen een retrofitkatalysator en een vervangingskatalysator?
    • Wij bieden alleen vervangende katalysatoren aan in onze webshop. Deze zijn identiek aan degene die in uw voertuig is geïnstalleerd en kunnen zonder problemen worden vervangen. Er zijn geen individuele goedkeuringen nodig. Onze artikelen vervangen wat er in uw voertuig is geïnstalleerd en de emissieklasse verandert niet. Een retrofitkatalysator is een voertuigonderdeel dat nieuw in uw auto is geïnstalleerd ZONDER een katalysator die voorheen verkrijgbaar was bij de voertuigfabrikant. Aangezien dit voor u en ons veel papierwerk met zich meebrengt, zullen wij voorlopig afzien van dergelijke artikelen.
  14. Wat is het verschil tussen een retrofit roetfilter en een vervangend roetfilter?
    • Wij bieden alleen vervangende roetfilters aan. Het DPF dat in de webshop wordt aangeboden, vervangt het roetfilter dat oorspronkelijk door de fabrikant in uw voertuig is geïnstalleerd en handhaaft de EU-norm / emissieklasse van uw voertuig.
  15. Wat is een monoliet?
    • De monoliet is de fysieke component die verantwoordelijk is voor het reinigen van de uitlaatgassen. Een gecoat, keramisch, nanoporeus schuim dat door de coating de chemische processen in gang zet die nodig zijn voor het reinigen van uitlaatgassen.

      Er zijn 4 soorten monolieten voor DPF / roetfilters. Ze kunnen bestaan uit: mulliet, cordieriet, siliciumcarbide (SiC) of aluminiumtitanaat. Codierite en SIC zijn de meest voorkomende keramiek in de auto-industrie.

  16. Wat is een (DDS / EGPS) TF LS?
    1. Dit zijn korte namen voor de sensoren die op uw katalysator / roetfilter zijn geïnstalleerd. DS druksensor / verschildruksensor / druksensor, EGPS uitlaatgasdruksensor, TF temperatuursensor temperatuursensor, LSD lambdasonde (ook zuurstofsensor). Deze sensoren zijn verbonden met de motorregeling van uw auto, die op zijn beurt de emissiecontrole regelt..
    2. Een DPF heeft altijd één of meerdere temperatuursensoren en één of meerdere druksensoren..
    3. Een katalysator heeft altijd minimaal één lambdasonde of meerdere. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen controleprobes en diagnostische sondes …….
  17. Wat is een lambdasonde?
    • Is een sensor die het zuurstofgehalte in de uitlaatgasstroom meet.
  18. Wat is een controlesonde?
    • Een lambdasonde die de op dat punt gemeten zuurstofgehalte teruggeeft aan de motorregeling zodat de motorregeling de mengselsamenstelling met factor x kan bijstellen. Deze sensor wordt achter de katalysator gemonteerd en “kijkt” naar het resultaat van de uitlaatgasreiniging volgens de KAT en geeft de besturing het commando om het mengsel of “emissie van schadelijke stoffen OK”, mengsel “OK” aan te passen.
  19. Wat is een diagnostische sonde?
    • Is een andere term voor een zuurstofsensor / lambdasonde. Zoals de naam al doet vermoeden, is de diagnostische sonde verantwoordelijk voor de diagnose en stuurt de diagnostische waarde (zuurstofgehalte in de uitlaatgasstroom) naar de motorbesturing, die op zijn beurt het brandstof / luchtmengsel aanpast. Het wordt voor de CAT in het uitlaatsysteem gemonteerd, dus in de richting van de motor.
  20. Wat is een temperatuursensor?
    • De temperatuursensor geeft de temperatuur in het roetfilter terug aan de motorregeling en regelt zo een deel van een DPF verbrandings- / regeneratieproces. De temperatuur in het uitlaatsysteem / DPF wordt verhoogd om de chemische processen op gang te brengen die de belastingstoestand verminderen zodat het systeem weer 100% zijn functie kan vervullen.
  21. Wat is een druksensor?
    • Met betrekking tot zijn functie in het uitlaatsysteem is een druksensor een sensor die de tegendruk bepaalt in een onderdeel, het DPF / roetdeeltjesfilter. De druksensor geeft deze druk terug aan het motormanagementsysteem door de tegendruk in het roetfilter te meten. Vanaf een bepaalde drempelwaarde wordt de “max. Laadstatus "is bereikt en een regeneratieproces wordt gestart. Een of meer van dergelijke sensoren kunnen in het uitlaatsysteem van uw voertuig worden geïnstalleerd.
  22. Druksensor kosten?
    • Afhankelijk van de fabrikant en het aantal druksensoren dat in uw voertuig is geïnstalleerd, variëren deze kosten van voertuigmodel tot voertuigmodel. Wanneer u een NGK-druksensor koopt, zijn de kosten meestal hoger dan die van een Walker- of Bosch-sensor.
  23. Temperatuursensor kosten?
    • De reparatiekosten variëren afhankelijk van hoeveel temperatuursensoren uw voertuig nodig heeft bij het vervangen van het roetfilter en van welke fabrikant u de temperatuursensor wilt installeren.
  24. Waarom zijn de KAT / DPF zo goedkoop en het reserveonderdeel van mijn autofabrikant zoveel duurder?
    • Onze katalysatoren en roetfilters zijn goedkoper omdat wij door onze jarenlange ervaring en zeer goede handelscontacten onze goederen rechtstreeks bij de fabrikant inkopen en dus direct bij de bron kopen zonder tussenpersonen en dit prijsvoordeel aan u doorgeven, onze klant. Bovendien hoeven we, in tegenstelling tot de autofabrikanten, geen ontwikkelingskosten "terug te verdienen"
  25. Hoe herken ik de euronorm op mijn auto / voertuig / AUDI ...?
    • Uw voertuig is volgens uw uitlaatsysteem aan een Euronorm toegewezen, dit blijkt uit de gegevens in uw kentekenbewijs.
  26. Heb ik garantie?
    • zie garantie - link naar het gebied ...
  27. Hoe lang gaat een vervangende katalysator / vervangend roetfilter mee?
    • We hebben het over huidige op waarde gebaseerde reparaties en moeten de specificaties van de fabrikant volgen. In onze ervaring gaan de systemen 80.000 km - 100.000 km mee wanneer ze worden gebruikt en behandeld volgens de specificaties.
  28. Zijn de DPF / KAT goedgekeurd?
    • Alle door ons aangeboden katalysatoren of diesel roetfilters zijn officieel getest conform de relevante Europese testprocedures conform de ECE103R norm en zijn volledig verkoopbaar voor de Europese markt.
  29. Welke fouten kunnen leiden tot het uitvallen van de katalysator?
    1. Verkeerde instelling van de motorbesturing / software
      1. Afgezien van fysieke schade door een ongeval of “geraakt” worden op de weg of een steen, kan een katalysator verschillende problemen hebben.
      2. Als de motor niet goed is afgesteld.
      3. Als een motor niet volgens de juiste specificaties is afgesteld, kan dit leiden tot verhoogde slijtage aan de katalysator en / of aan de motor. Dergelijke fouten hebben meestal een onjuiste instelling van het lucht / brandstofmengsel als oorzaak, een onjuiste vertraging of ontstekingstijdstip, of een vertraging bij vonkontsteking enz.
    2. Onverbrande brandstof kwam in de katalysator terecht.
      • De benzine moet volledig worden verbrand in de verbrandingskamer van de motor, de cilinders. Als door een verkeerde instelling of een defect in de motorbediening benzine in het uitlaatsysteem terechtkomt zonder te worden verbrand, kan de temperatuur in de CAT ontbranden en grote schade aan de katalysator veroorzaken. Oorzaken hiervoor zijn wederom een verkeerde menging van het lucht / brandstofmengsel, verkeerde ontstekingsvertraging en / of conceptie, defecte O2-sensor (zuurstofsensor), niet goed werkende regelkleppen etc. etc.
    3. Er komt olie of antivries in de katalysator.
      • Mocht er olie en / of antivries in de KAT komen, dan zorgen deze ervoor dat er roet wordt afgezet op de keramische wanden. Deze roetresten zorgen er doorgaans voor dat er 2 problematische condities ontstaan:
        • Ten eerste verhinderen deze dat de katalysator inwerkt op de uitlaatgassen, waardoor de werking ervan niet gegarandeerd is, en ten tweede leidt het verstoppen van de poriën in het keramische lichaam tot een ongewenste toename van de tegendruk tot aan de terugkeer van de warmte en uitlaatgassen die naar de motor worden afgevoerd. Het resultaat is een merkbaar en voelbaar vermogensverlies en een onvermijdelijke oververhitting van de motoronderdelen. Mogelijke oorzaken hiervoor kunnen versleten segmenten of klepzittingen zijn, defecte afdichtingen etc.
    4. Defecte bougies of voedingskabels
      • Als elementaire motoronderdelen zoals bougies niet goed werken, veroorzaken ze een gedeeltelijke verbranding van de brandstof, die vervolgens kan ontbranden in het uitlaatsysteem, de katalysator en het keramiek gedeeltelijk of volledig kan beschadigen. Daarom moeten de bougies en de bougiekabels regelmatig worden gecontroleerd en indien nodig worden vervangen.
    5. Zuurstofsensor (lambdasonde) (λ-sonde) defect
      • Defecte sensoren zoals de zuurstofsensor (meestal lambdasonde genoemd), als de waarde verkeerd wordt teruggestuurd naar het motormanagementsysteem, komt er een zeer brandstofrijk (rijk) mengsel beschikbaar voor verbranding in de verbrandingskamer, of een zeer (dun) brandstofarm mengsel. In beide gevallen kan ten eerste het keramiek smelten of ten tweede kan het voertuig de TÜV / AU niet passeren, omdat de koolwaterstoffen door de KAT niet worden omgezet in onschadelijke elementen.
    6. Gebreken in houding of impact op de katalysator
      • De monoliet, het gecoate keramiek in een katalysator, bestaat uit een nanoporeus, kwetsbaar materiaal en wordt beschermd door een dichte isolatielaag. Deze isolerende laag houdt het keramiek op zijn plaats en beschermt het tegen beschadiging. Sterke schokken door het aanraken van de weg of tegen een steen, evenals defecte bevestigingen kunnen ervoor zorgen dat de keramiek / monoliet breekt / barst. Zodra het keramiek is gebroken of gebarsten, komen onderdelen los en wordt de uitlaatgasstroom in het uitlaatsysteem onderbroken. Dit verhoogt weer de tegendruk in het systeem en diverse componenten naast de KAT kunnen kapot gaan en / of stoppen met werken. Het is ook mogelijk dat de keramische stukjes naar achteren worden uitgeworpen door het uitlaatsysteem en de katalysator geleidelijk wordt "geleegd".
© 2022 ConTra Automotive GmbH. All Rights Reserved.